הקדמה: מהי דמות נכה?

דמות נכה היא דמות בדיונית שיש לה מוגבלות. הם משמשים לעתים קרובות בספרים, בסרטים ובצורות אחרות של מדיה כדי לעזור לקהל להבין איך זה לחיות עם מוגבלות.

השימוש בדמויות מוגבלות בספרות קיים כבר מאות שנים. במאה ה-18 חלה עלייה בדמויות נשיות שהוצגו כנכות או חולות במחלה כלשהי. זה גרם לאנשים רבים להאמין שלנשים יש סיכוי גבוה יותר מגברים להיות נכות מכיוון שהן פגיעות ושבריריות יותר.

בספרות המודרנית, ישנן דוגמאות רבות לדמויות מוגבלות כמו חברתו של הארי פוטר הרמיוני גריינג'ר שנולדה עם יכולות קסומות אך לא הייתה מסוגלת להשתמש בהן כי היא הותקפה על ידי פרופסור קווירל המרושע.

1. היזהר כשאתה כותב על דמות מוגבלת – קל לעשות משהו שיפגע באנשים או יגרום להם להרגיש אי נוחות

הדמות הנכה היא דמות בעלת מוגבלות פיזית או נפשית. ניתן לכתוב על הדמות הנכה בדרכים רבות ושונות, אך יש כמה דברים שכדאי לזכור כאשר עושים זאת.

אחד הדברים הראשונים שצריך לזכור הוא שקל לעשות משהו שיפגע באנשים או יגרום להם להרגיש לא בנוח. חשוב להיות מודע על מה אתה כותב ואיך אתה מציג את המוגבלות. לדוגמה, אם לדמות שלך יש מוגבלות פיזית, אל תגרום לה להיות תלויה באחרים לכל דבר. אם יש להם מוגבלות שכלית, אל תתנו להם להתנהג כאילו הם תמיד שמחים ומושלמים כל הזמן – זה לא יהיה נכון לחיים ואנשים עם מוגבלות עלולים להיעלב מהתיאור הזה.

דבר נוסף שכדאי לזכור הוא כמה

2. כתבו תיאור מציאותי של ההתמודדויות איתם מתמודדים נכים מדי יום

הנכה יכול להתמודד עם אתגרים רבים בחיי היום יום שלו. ניתן להתמודד עם אתגרים אלו בצורה של מחסומים פיזיים, נפשיים וחברתיים.

מחסומים פיזיים: הנכה מתמודד עם מחסומים פיזיים שנוצרים על ידי תכנון אדריכלי וסביבה בנויה. דוגמה טובה למחסום פיזי יהיה גרם מדרגות שאינו נגיש לשימוש הנכה.
למידע מורחב על נרתיקים לתו נכה ניתן לבקר ב- xn——wpene7bcdfomr6gzaue.co.il

מחסומים נפשיים: האדם המתמודד נפשית מתמודד עם מחסומים נפשיים כגון חוסר מודעות או חינוך בנושאי מוגבלות, היעדר הזדמנויות להתיידד עם אנשים בעלי מוגבלויות דומות וחוסר גישה למשאבים כגון שירותי בריאות או חינוך.

חסמים חברתיים: האדם הנכה יכול להתמודד עם אתגרים חברתיים כמו אפליה, סטיגמה והדרה מהחברה מכיוון שיש לו מוגבלות. הם עלולים גם להיתקל בקושי במציאת תעסוקה מכיוון שהם עשויים

3. הראו כיצד העולם מגיב למצבם בחמלה ובהבנה

ישנם מקרים רבים שבהם נעשה שימוש בדמות נכה בסרטים, רומנים ותוכניות טלוויזיה. אחת הדרכים הנפוצות ביותר להראות כיצד העולם מגיב למצבם בחמלה ובהבנה היא באמצעות שימוש בחיית מחמד של דמות מוגבלת.

ב"התקרית המוזרה של הכלב בזמן הלילה", הכלב של כריסטופר בון וולינגטון עוזר לו להרגיש יותר בנוח ומקובל. זה מוצג כאשר כריסטופר מבקש עזרה משכנתו, גברת שירס, ואומר שהוא צריך מישהו שאוהב חיות שישמור על וולינגטון בזמן שהוא הולך לכמה ימים.

ב"אשמת הכוכבים שלנו", ג'ון גרין יוצר את הייזל גרייס לנקסטר כשורדת סרטן שמשתמשת במיכל חמצן בזמן שהיא נושמת ואין לה שיער כי איבדה אותו במהלך טיפול כימותרפי. ההורים של הייזל

4. תנו למוגבלות של הגיבור להיות חלק ממה שמייחד אותם

חלק זה דן כיצד לכלול דמות מוגבלת בסיפור. הוא גם מדבר על החשיבות של הכללת מוגבלויות כחלק ממה שמייחד את הגיבור. ההקדמה מתייחסת למקרה הראשון בסעיף זה שבו הוא מדבר על גיבורה שאובחנה עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי.

המבוא לחלק זה מתחיל בדוגמה כיצד לכלול נכות כחלק ממה שמייחד מישהו מאחרים ולאחר מכן ממשיך לדון בדרכים אחרות שניתן לעשות באמצעות סיפור סיפורים.

השימוש בדמויות מוגבלות בספרות אינו תופעה חדשה. מאודיסאוס של הומרוס ועד המלך ליר של שייקספיר, סופרים כותבים על אנשים עם מוגבלויות במשך מאות שנים.

עם זאת, דמויות אלה היו לעתים קרובות מושא לרחמים או ללעג והוצגו כפחות מבני אדם.

הדמות הנכה הראשונה בספרות הילדים הייתה אן סאליבן בסרט "מחולל הניסים" מאת ויליאם גיבסון. היא לא הוצגה כפחות מאדם, אלא היא הוצגה כאישה חזקה שעזרה להלן קלר להתגבר על מוגבלותה וללמוד לתקשר עם אחרים.

בשנות ה-80 היו יותר ספרים עם דמויות מוגבלות שהראו אותם מתגברים על מוגבלויותיהם והופכים לגיבורים בזכות עצמם. ספרים אלה כללו: סיפורו של רובי ברידג'ס מאת רוברט קולס, גשר לטרביטיה מאת