"תפקידנו להקל על החולים."

במהלך חמש השנים שבהן ד"ר ג'וני גרינפלד ממליץ למטופלים אונקולוגיים על שימוש בקנאביס רפואי הוא גילה כמה גדולה ההשפעה החיובית של הצמח. בראיון איתו הוא מסביר את ההבדל בין השימוש בשמן ובאדים ומדוע השימוש במונח "רפואי" אינו מתאים.

בעשר השנים האחרונות ד"ר ג'וני גרינפלד היה מעורב במתן טיפול תומך למטופלים אונקולוגיים. עפ"י התמחותו ד"ר גרינפלד הוא נוירולוג ובמשך הקריירה הרפואית שלו הוא נדרש להתמודד עם טיפול ובקרת כאב. העזרה שלו למטופלים אונקולוגיים חשפה אותו למגוון רחב של תלונות רפואיות: כאב, קושי להירדם, בחילות והקאות, וגם תופעות חרדה. בחמש השנים האחרונות הוא עזר למטופלים לקבל קנאביס רפואי ולדבריו מטופלים רבים הגיבו באופן חיובי ומשמעותי להשפעות הצמח.

cannabis

ההשפעה הייתה מרשימה.

"נחשפתי לקנאביס רפואי לפני חמש שנים. כפי שכולם יודעים לנו, העוסקים ברפואה, לא תמיד יש פתרונות אופטימליים לאין סוף התלונות הרפואיות. לתלונותיהם של רבים אין לרפואה המערבית תשובות גם אם הרופאים עושים ככל יכולתם. ביודעי זאת נתקלתי במספר מקרים שבהם להפתעתי הרבה הקנאביס סיפק פתרון שאי אפשר היה לתת בשום דרך אחרת. זה קרה בסוגים מסוימים של כאב, שטיפול אחר לא הצליח להחליש, ובמקרים של מצוקה נפשית, שנגרמה על ידי כאב ושבה התרופות הפסיכיאטריות לא עזרו. הקנאביס עזר גם במקרים של התכווצויות שרירים מכאיבות. בדרך כלל הקנאביס נתן מענה לתערובת של תלונות ולאו דווקא להבט מסוים אחד. במקרים מסוימים ההקלה המשמעותית תועדה והיא הייתה מעל ומעבר למה שציפיתי"

במשך אותה תקופה ד"ר גרינפלד שמע במעומעם על מנגנון של אישורים,שנוצר על ידי משרד הבריאות לשימוש בקנאביס רפואי. "ההשפעה של הצמח הייתה כל כך מרשימה, שעשיתי כל מה שביכולתי כדי להשתמש במנגנון של משרד הבריאות. באותו הזמן לא היה ניסיון קודם ואני יכול להבין את אי הנוחות שחשים רופאים רבים. ככל שצברתי ניסיון אי הנוחות נעלמה מפני שראיתי מה הקנאביס עושה לבני אדם. במקביל גם קראתי הרבה ספרות מקצועית כדי להבין טוב יותר את הנושא.

כיוון שיש רק רופאים מועטים שמרגישים נוח להמליץ על קנאביס רפואי, המטופלים עושים כל מאמץ כדי למצוא רופאים כאלה. במקומות שבהם שאנשים למדו שאני מוכן להמליץ על שימוש בקנאביס יותר ויותר אנשים פנו אלי".

יש הבדל בין שימוש בשמן ואדים.

"לקנאביס רפואי יש פוטנציאל להועיל במקרים רבים של תלונות ותופעות רפואיות" מסביר ד"ר גרינפלד בלי לפרט.

"ההשפעות שלו כה מרובות, שאני יכול לתת רשימה ארוכה של מצבים, שבהם הקנאביס עוזר. רשימה כזאת תמלא את הכתבה כולה. אני פוגש מטופלים אונקולוגיים עם כל מצוקה שניתן להעלות על הדעת, ובהם כאב, קושי להירדם בלילה, הקאות, בחילות, גירוד, עקצוצים וחרדה."

האם יש הבדל בין אידוי הקנאביס לבין לקיחתו בצורת שמן?

"אין ספק שלכל צורה יש מאפיינים שונים ואנחנו יודעים זאת על פי הניסיון. יש מונחים רבים משדה הפרמקולוגיה שמסבירים איך התרופות נספגות על ידי הגוף, מהו קצב הספיגה, איך הן מתפשטות בכל הגוף, איך הן מתאימות את עצמן ומשנות צורה. הגוף יכול לפרק תרופות ולשנות אותן כך שנוצרים חומרים פעילים חדשים.

בהקשר זה חשוב מאד לזכור שהקנאביס מכיל מספר רב של חומרים שנקראים קנאבואידים וההרכב משתנה מזן לזן. ברור שבשאיפת אדים או שאיפת עשן הספיגה הרבה יותר מהירה וההשפעות מיידיות. כאשר בולעים תרופה היא עוברת את מערכת העיכול ושם עוברת שינויים. קצב הספיגה נמוך יותר והחומר שמגיע למוח שונה מזה שמשפיע על המעשן. להעדפות האישיות של המטופלים יש משקל. יש מי שאינו רוצה לעשן וכדי להגיע להשפעה מידית הוא מעדיף אדים. אחרים מעדיפים השפעה אטית ומתונה יותר ולכן נוטלים טיפות שמן מתחת ללשון. השפעות השמן נמשכות זמן רב יותר ויש לכך יתרון עבור מי שאינו רוצה להתעורר בלילה. עישון במיטה מסוכן ובמקרים רבים בני זוג מתנגדים לעישון בנוכחותם. לעומתם ישנם כאלה שאינם סובלים טעם של שמן בפה.

"אנחנו לא נמצאים כאן בתפקידי שוטרים".

אחת הסוגיות השנויות במחלוקת הן האינדיקציות הרפואיות שמצדיקות מתן קנאביס רפואי, דהיינו אילו מטופלים רשאים לקחת קנאביס ואילו לא. לדברי ד"ר גרינפלד כל הסוגיה של אינדיקציות מוזרה ולקוחה מעולם הרפואה שבו מוכיחים מה טוב ומה לא טוב באמצעות ניסויים קליניים. "אנחנו מתבססים על הניסיון שלנו ולא על ספרות מבוססת ידע. אין טוב יותר מאשר לראות איך הקנאביס משפיע על אנשים ולאחר מכן להחליט מה לתת ובאיזה מינון. אם אנחנו רואים שקנאביס עוזר לאנשים- קשה למנוע מהם את השימוש בחומר."

ד"ר גרינפלד מודע לקשיים במצב הקיים. "המקצוע הרפואי חושש, שאנשים שמעוניינים בסם ירמו את הרופאים. זה בעייתי כיוון שיש אנשים מניפולטיביים אבל אין זה מתפקידנו להיות שוטרים ולפקח מי מקבל מה, אלא לוודא שכל מי ש סובל ממצב זה או אחר יקבל הקלה בסבלו".