הסכנות של עששת ומה אתה יכול לעשות כדי למנוע אותה

דוקטור אפי –  האתר המקיף בישראל לרפואת ילדים

 

עששת או חורים בשיניים הם תוצאה של חשיפה של השן לחיידקים במזון. זה יכול לקרות בגלל חוסר בצחצוח, תזונה לקויה, או אפילו גנטיקה.

הדרך הטובה ביותר לדעת אם לילדכם יש עששת היא על ידי חיפוש אחר סימני כאב בשיניים, קושי בלעיסה ובבליעת מזון ושינויים בפה כמו נפיחות או אדמומיות סביב החניכיים.

כדי למנוע עששת יש לוודא שילדכם מצחצח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים על בסיס פלואוריד. כמו כן, עליך לעקוב אחר כל סימן לכך שלילדך עשוי להיות חורים ולתאם פגישה עם רופא השיניים שלך מיד.

עששת היא בעיה מרכזית עבור ילדים. ההשלכות יכולות להיות חמורות ולהשפיע לכל החיים על בריאותם. עששת מתחילה ברגע שאמייל השן נחשף לסוכרים, חיידקים וחומרים חומציים אחרים בפה.

הסימן הראשון לעששת הוא בדרך כלל שינוי בצבע השיניים של ילדכם מלבן לצהוב או חום. בשלב הבא אתה עשוי להבחין שהשיניים רגישות בעת מגע או שלילדך יש ריח רע מהפה. אם לא מטופלים, עששת עלולה להוביל לחורים ולסיכון מוגבר למחלות לב, שבץ וסוכרת בשלב מאוחר יותר בחיים.

הקדמה – מהי עששת?

עששת היא סוג של עששת המתרחשת כאשר אמייל השן נחלש על ידי חומצה מחיידקים בפה. חומצה זו תוקפת את פני השן ועלולה לגרום להיווצרות חורים בשיניים. אצל ילדים, חורים אלה נקראים חללים.

חורים מתרחשים לרוב על משטחי הלעיסה של השיניים האחוריות ועל משטחים ליד סתימות גדולות או שחזורים אחרים.

עששת נגרמת על ידי חיידקים הנמצאים ברובד, הנדבקים לשיניים ומתקשים לאבנית. הפלאק מכיל אנזים ההופך סוכרים טבעיים ממזון לחומצות התוקפות את אמייל השן וגורמות לחורים. ככל שיש יותר רובד, כך תהיה יותר חומצה, לכן חשוב לצחצח שיניים באופן קבוע עם משחת שיניים פלואוריד וחוט דנטלי לפחות פעם ביום כדי להסיר הצטברות פלאק.

התסמינים הבאים עשויים להצביע על צורך בטיפול:

-שינוי בצבע או במרקם של החניכיים של הילד

-T

מהי עששת?

עששת, המכונה גם עששת, היא תהליך של פגיעה בשיניים עקב פעולת חיידקים. החיידקים ניזונים מסוכרים ומעמילנים במזון שאנו אוכלים, ומייצרים חומצה כתוצר פסולת. חומצה זו תוקפת את אמייל השן ועלולה לגרום לחורים.

סימנים מוקדמים של עששת

כמה סימנים מוקדמים לעששת כוללים:

– כאבי שיניים, רגישות למזונות/משקאות/נוזלים חמים או קרים

– חניכיים או שיניים נפוחות

– פצעים בחלק הפנימי של הלחי

– כתמים לבנים על השיניים

– חניכיים מודלקות מצחצוח חזק מדי

סימנים מוקדמים של עששת וקוויטות בילדים

הסימנים המוקדמים של עששת וחורים בשיניים בילדים עדינים מאוד. חשוב ללמד את ילדך הרגלים בריאים כבר בגיל צעיר כדי שיוכלו לטפל בשיניים.

עששת היא מחלה מתקדמת הפוגעת בשיניים ועלולה להוביל לחורים בשיניים. עששת מוקדמת יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כולל גנטיקה, חטיפים תכופים של מזונות מתוקים, שתיית סודה או מיץ מדי, אי צחצוח שיניים באופן קבוע או אי קבלת מספיק פלואוריד.

הסימנים המוקדמים של עששת וחורים בשיניים בילדים הם דאגה שכיחה להורים. בדיקת שיניים היא הדרך הטובה ביותר לדעת אם לילדך יש סימנים של עששת או חורים בשיניים, אבל יש כמה דברים שאתה יכול לעשות בבית כדי לעזור למנוע אותם.

אם ילדכם שותה מבקבוק או מכוס כוס, ודא שהוא לא מוצץ את הבקבוק או הספל זמן רב מדי. ככל שהם מוצצים את הבקבוק זמן רב יותר, כך גדל הסיכוי שתהיה להם עששת. הקפד לצחצח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד וחוט דנטלי פעם ביום. שימוש בחוט דנטלי יסיר חלקיקי מזון ורובד בין שיניהם למקום שבו הצחצוח עלול לא להגיע.

קידום רופאים באינטרנט Dr Web
על מנת לקרוא פרטים נוספים אודות איך אפשר לדעת אם לילד שלי יש עששת או חורים בשיניים? מומלץ לבקר באתר drkids.co.il